به گزارش ایران49/از ياسوج:"سید سپهدار چراغی" روز پنجشنبه اظهار کرد: بیشتر مدل اتوبوس های مسافربری استان مربوط به پیش از سال 1395 است و اگر چه نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم اما مطابق با استانداردها و عمر مفید ناوگان عمومی لازم است همه اتوبوس های استان را نوسازی کنیم.
چراغی ادامه داد: از سال 1397 تاکنون اتوبوسی جدیدی به ناوگان عمومی استان اضافه نشده و اتوبوس های مسافربری فعال در استان و کشور تولیدی سال های 1395 تا 1385 هستند.
وی گفت: اگرچه اتوبوس های جدیدی از شرکت داخلی عرضه شده است اما بدلیل مشکلات و افزایش قیمت ها، سرمایه گذاران تمایلی برای خرید این نوع اتوبوس ها با هزینه های جدید ندارند.
رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری علاوه بر هزینه استهلاک اتوبوس ها وضعیت پایین کرایه ها را ناچیز برشمرده و تاکید کرد: مجموع این کرایه ها صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری ندارد که بخواهند در این بخش سرمایه گذاری کنند.
چراغی با اشاره به افزایش تورم، هزینه های بالای استهلاک و ناچیز بودن کرایه ها گفت: در 2 سال گذشته مالکان بیش از 20 تا از اتوبوس های مسافربری استان را فروختند و بجای آن کامیون باری خریداری کردند و بقیه اتوبوس داران در صدد فروش هستند.
وی قیمت اتوبوس مدل سال 1395 را حدود 13 میلیاردتومان برشمرد و کرایه حداکثری رفت و برگشت اتوبوس کمتر از 6 میلیون تومان است بنابراین با این وضعیت سرمایه گذاری تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارد.
رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری گفت: اگرچه حدود 60 اتوبوس هم اکنون در تمامی خطوط ارتباطی استان فعال هستند اما علاوه بر نو شدن اتوبوس های فعلی باز نیازمند 30 دستگاه جدید داریم.
آتش سوزی اتوبوس مسافربری یاسوج - بندرعباس تلفات و مصدومی در پی نداشت
چراغی علت آتش سوزی اتوبوس مسافربری یاسوج - بندرعباس(به مقصد قشم) در شب گذشته در شهر "دالکی" دشتستان استان بوشهر را نقص فنی دانست و اضافه کرد: زمان آتش گرفتن اتوبوس چهار مسافر آن برای استراحت پیاده شده بودند.
وی ادامه داد: صدماتی به مسافران وارد نشد و آنان را با دیگر وسیله نقلیه جابه جا کردند اگرچه این اتوبوس هیچ گونه تلفات و مصدومی نداشت اما این وسیله نقلیه شب گذشته به طور کامل در آتش سوخت.