به گزارش ایران۴۹/یاسوج؛ جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد هر چند در چهار دهه بعد از انقلاب تغییر کلی کرده و استان از بنبست خارج شده و میلیاردها میلیارد تومان هزینه آن شده اما هنوز نسبت به سایر نقاط کشور جا برای کار بیشتر وجود دارد.
نقاط حادثه خیز بسیار زیادی در جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که هنوز متولیان امر نتوانستهاند نسبت به رفع آنها و کاهش خطر در این نقاط اقدامی انجام دهند هر چند از حق که نگذریم بسیاری از نقاط حادثه خیز نیز در سالهای اخیر برطرف شدهاند اما هنوز نقاطی مانند تنگ کناره در ۵ کیلومتری شهر یاسوج وجود دارد که هر لحظه بوی خطر از آن استشمام میشود، یک حادثه خونین دیگر مانند ترمز بریدن تریلر و کشته شدن ۷ نفر از هموطنان و زخمی شدن دهها نفر و از بین رفتن دهها خودروی دیگر که غمانگیز بود.
طبق آن چه که مشاهده میشود برای رفع نقاط حادثه خیز جادهای در کهگیلویه و بویراحمد با رقمهای کنونی مثل 100 و یا 200 میلیارد و یا بیشتر و حتی ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم نمیتوان چنین نقاطی را برطرف کرد.
این در حالی است که فقط از نقاط حادثه خیز در راههای اصلی استان سخن میگوییم و جادههای روستایی که برشمردن نقاط حادثهخیز که گفتن و نام بردن آنها مثنوی ۷۰ من خواهد بود.
حوادث جادهای در نقاط حادثهخیز کهگیلویه و بویراحمد و خسارتهایی که به مردم وارد میشود
در یکی از آخرین اظهار نظرها در مورد اعتبارات نقاط حادثهخیز، مدیرکل راهداری استان از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه حادثه خیز جاده یاسوج- بابا میدان خبر داده این در حالی است که در آخرین نشست شورای ترافیک استان کهگیلویه و بویراحمد که به ریاست استاندار برگزار شد یکی از راه حلها حذف کامل پیچ تنگ کناره و ساخت یک تونل در این محور بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهکیلویه و بویراحمد در همان نشست یک برآورد سرانگشتی در خصوص حفر تونل داشت و میگفت که برای این کار نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
با این تفاسیر میتوان گفت که تنها برای جاده یاسوج- بابامیدان و رفع نقاط حادثه خیز آن چیزی بیشتر از ۱۰ برابر آنچه که اعلام شده اعتبار نیاز است.
وعدههای آقای مدیرکل و اعتباراتی که چارهساز نیست
اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد در بازدید میدانی از محدوده تنگ کناره در پنج کیلومتری شهر یاسوج گفت: مشخصات هندسی ساخته شده توسط دستگاه متولی ساخت، هیچگاه مورد تایید مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نبوده و همواره این اداره کل جهت جان و مال هموطنان در این راستا از هیچ کوششی جهت کاهش تلافات جادهای دریغ نکردند.
محمدی در ادامه گفت: ایمنی معابر برون شهری قاعده و دستورالعمل دارد و هرآنچه لازم بوده است در این سراشیبی پنج کیلومتری تند و خطر ساز با انواع تابلو، شیار لرزاننده، خط کشی، تابلو محدودیت سرعت حداکثر 60 کیلومتر، تابلوهای فسفری، ریزشی، روشنایی، خط کشی و جداکننده حتی خارج از اصول معمول انجام شده است.
محمدی افزود: تا بازگشایی پاکت های مناقصه که فرآیند زمانی زیادی طی خواهد شد، منتظر نمیمانیم و با استقرار دستگاههای راهداری، بلدوزور، کامیون، گریدر و تیم راهداری، نسبت به اصلاحاتی از طریق بخش امانی و ماشین آلات اداری به صورت امانی اقدام خواهیم کرد.
محمدی در پایان گفت: محدوده پلیس راه با طراحی و مطالعه ای که انجام دادیم به محض اخذ پیمانکار، ایمن سازی و با استاندار های لازم اصلاح و استخر شن ایجاد خواهد شد و رمپ خروجی به سمت جاده ی شیراز ضمن بهسازی و اصلاح، بازگشایی خواهد شد.
به گزارش ایران۴۹/موضوع بسیار مهمتر و سخنی با مدیرکل راهداری کهکیلویه و بویراحمد اینکه همین پیچ تنگ کناره به عنوان یکی از خطرناکترین نقاط جادهای استان تابلوهای هشدار دهنده به اندازه کافی وجود ندارد.
یادآوری یک نکته به راهداری در پیچ مخوف تنگ کناره
هر چه گشتیم قبل از گردنه تنگ کناره یک تابلوی هشدار دهنده درست و حسابی مبنی بر اینکه این نقطه سراشیبی بسیار خطرناک ۹/۶ درجه وجود دارد پیدا نکردیم هر چند در قسمتی از آن پیچ خطرناک هشدار داده شده بود اما هرگز در همان ابتدا تابلویی مبنی بر سراشیبی بسیار خطرناک دیده نشد.
یک نقص بزرگ در کار متولیان جادهای؛ چه بسا رانندگان تریلر و کامیونت با بار سنگین بعضا تا 90 تن و آنهایی که تجربه بسیار کمتری دارند به دلیل عدم هشدار نسبت به یک سراشیبی مخوف باز هم حادثهای مثل جمعه غمانگیز یاسوج را رقم خواهند زد.
و نکته مهمتر این که آقای مهندس عابد محمدی و همکارانش در راهداری استان نباید تنها به نیوجرسیهایی که نصب کردهاند دل خوش باشند زیرا نیوجرسی تنها یکی از دهها کاری است که جلوی تصادفات را میگیرد و میبایست به دلیل چنین نقاط حادثهخیزی به فکر راه چارههای دیگر هم باشند.